Občanský průkaz s integrovaným čipem, takzvaná eObčanka, může svým držitelům v mnohém usnadnit život. Umožňuje totiž prokázat totožnost také online, a tak může být využita k elektronickému přístupu ke službám veřejné správy. To znamená jediné – už žádné čekání na úřadech. Zjistěte, jak to funguje, co všechno eObčanka umí a jak ji můžete získat.
EObčanka není žádnou novinkou, úřady ji vydávají již od 1. července 2018. Mnoho lidí však výhod elektronického čipu nevyužívá a nemá ani ponětí, jak by jim mohl usnadnit život.
Výhody eObčanky
Hlavní funkcí občanského průkazu s integrovaným čipem je i nadále prokázání totožnosti. EObčanka funguje jako základní průkaz totožnosti na celém území EU a je zároveň i cestovním dokladem. Mimo to však umožní také online přístup ke službám veřejné správy. V praxi to tedy znamená, že můžete přes internet plnohodnotně komunikovat s úřady. Celou řadu úkonů tak vyřídíte v pohodlí domova, bez ohledu na úřední hodiny.
Čip na eObčance je navíc možné využít jako nosič kvalifikovaných certifikátů, které jsou nezbytné pro vytvoření vlastního elektronického podpisu, a umožňují tak například elektronicky podepsat e-mailovou zprávu, případně smlouvu či dokument. Podobně je to také s autentizačními certifikáty, které zase zajišťují přístup k jednotlivým poskytovatelům pomocí softwarových nástrojů. Pokud s nimi tedy chcete pracovat, nemusíte si pořizovat další nosič (čipovou kartu, token).
Abyste však mohli výhod eObčanky využívat, musíte propojit kontaktní čip průkazu s vaším počítačem (případně s mobilním zařízením). K tomu slouží čtečka čipových karet. Seženete ji v cenovém rozmezí od stokorun po tisíce – podle toho, jak je konkrétní čtečka zabezpečena.
K čemu konkrétně eObčanka slouží?
Hlavním cílem eObčanky je usnadnit práci na jednotlivých úřadech a zároveň zrychlit a zkvalitnit komunikaci mezi občany a státní správou. Zatím však můžete využívat hlavně jednodušších služeb, například těch, které vydávají potvrzení o aktuální situaci (výpis z živnostenského rejstříku, potvrzení o bezdlužnosti, výpis z rejstříku trestů apod.).
K eObčance se navíc doporučuje aktivovat také datovou schránku, která možnosti využití ještě rozšíří. Do budoucna by však už neměla být potřeba – služby, které bude možné díky eObčance vyřídit online, totiž budou postupně přibývat a předpokládá se, že za několik let by elektronický průkaz totožnosti mohl umožnit i to, co aktuálně pro mnoho českých občanů vypadá spíš jako sci-fi, třeba volby z pohodlí domova.
S eObčankou aktuálně získáte například:
- Přístup k lékovému kontu pacienta (eRecept) – eObčanka umožní lékárníkům přístup do systému podobně jako stávající kód na papíře nebo v mobilu. To je výhodné hlavně v případě, že pacient má více kódů, které by lékárník musel zdlouhavě opisovat. V aplikaci navíc lze zobrazit detail eReceptu včetně provedených výdejů.
- Údaje z registru řidičů a informace o bodovém hodnocení řidiče – eObčanka dovoluje také nahlédnout na údaje z Centrálního registru řidičů, které se týkají řízení motorových vozidel. Mimo to si také můžete ověřit svůj aktuální stav bodového hodnocení.
- Možnost zaslání notifikace na konec platnosti ŘP – e-mailem obdržíte upozornění na to, že se blíží konec platnosti vašeho řidičského průkazu.
- Náhled do katastru nemovitostí – můžete si zobrazit například přehled čísel listů vlastnictví a další.
Pořídit si eObčanku není nic složitého
EObčanka je automaticky vydávána všem žadatelům o nový průkaz totožnosti již od 1. července 2018, s výjimkou těch, kteří žádají o dočasný OP s platností 1 nebo 3 měsíce. Pokud tedy končí platnost vašeho stávajícího průkazu, nemusíte nic řešit – stačí si zajít na úřad a požádat o nový. Ten si pak na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností můžete aktivovat zadáním dvou bezpečnostních kódů a vaše nová eObčanka bude připravena k použití.
Podobný postup platí také pro ty, kteří stávající občanský průkaz ztratí, případně poničí, jen s tím rozdílem, že výměna v tomto případě bude stát 100 Kč.
Elektronickou občanku však můžete získat i v případě, že váš stávající občanský průkaz je stále platný. Stačí jen dorazit na úřad obce s rozšířenou působností a nahlásit, že chcete vyměnit občanský průkaz kvůli eObčance. Výměna stojí 200 Kč, můžete si však připlatit i za zrychlené vydání, které vás vyjde na 500 Kč.
V případě, že na novou Občanku hodně spěcháte, existuje také možnost expresního vydání. Zažádat si o něj můžete buď na úřadě s obce s rozšířenou působností, nebo na Ministerstvu vnitra. Do 24 hodin pak bude vaše nová občanka připravena k vyzvednutí přímo na ministerstvu.
Další možností, jak eObčanku získat, může být také elektronická žádost, ta je však podmíněna tím, že stávající průkaz totožnosti nemáte déle než rok a váš vzhled se moc neliší od fotografie, která na něm je. V takovém případě stačí vyplnit formulář, který najdete na webu Ministerstva vnitra, a poslat ho datovou schránkou obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.